Return to
Smokescam Report
| Int J
Cancer. 1989 Apr 15;43(4):608-12. |
|
Milk
drinking, other beverage habits, and lung cancer
risk.
Mettlin C.
Dept. of Cancer Control and Epidemiology, Roswell
Park Memorial Institute, Buffalo, NY 14263.
The reported beverage habits of 569 lung cancer
patients and 569 control patients admitted to
Roswell Park Memorial Institute (RPMI) were
studied, 355 male cases and 214 female cases
being matched to controls within strata of age
and residence. Smoking history and an index of
vitamin A from vegetables had significant,
dose-response associations with risk. Animal fat
intake as measured by an index of animal fats
from meats showed elevated risks which were not
significant. Three vegetables rich in vitamin A
and 3 meats contributing to the animal fat index
were, individually, associated with lung cancer
risk. Frequency of consumption of milk, coffee,
tea, soft drinks and alcoholic beverages was
studied in multiple logistic regression analyses
which controlled for smoking history, intake of
vitamin A from vegetables and education level.
Subjects reporting consumption of whole milk 3 or
more times daily had a 2-fold increase in lung
cancer risk compared to those who reported never
drinking whole milk (RR = 2.14). The same
frequency of intake of reduced-fat milk was
associated with a significant protective effect
(RR = .54). Significant risk variations were
observed for other beverages but, with the
exception of frequencies of reported diet cola
and decaffeinated coffee intake, dose-response
patterns were not evident.
PMID: 2703270 [PubMed - indexed for MEDLINE]
Return to Smokescam Report
|